Τασούλα Καραϊσκάκη
***
*
Το Κολοσσαίο του τηλεθεάματος
*
*
Δεν έχει όρια ο «κανιβαλισμός» επί του διαζυγίου των Μενεγάκη - Λάτσιου. Καθημερινά μια νέα πληροφορία για τη σχέση ή τη φημολογούμενη σχέση της παρουσιάστριας με τον επιχειρηματία στην Ανδρο, για τον νυν άντρα της, για τον πρώτο γάμο της ρίχνεται ως φρεσκοκομμένη σάρκα στο Κολοσσαίο του θεάματος. Δεν έχει όρια το «ξεκοκάλισμα» της προσωπικής ζωής μιας τηλεστάρ (η ίδια θύμα των «κορακιών» της TV και μαζί «κοράκι» του εαυτού της) που έχει από καιρό επιλέξει να εκτίθεται άνευ ορίων και όρων χάριν της δημοσιότητας στην οποία έχει εκθέσει εξ αρχής ως σίριαλ την προσωπική της ζωή (γάμοι, γεννήσεις, βαφτίσια, πόνος) με το αναμενόμενο αντίτιμο σε τηλεθέαση και αναστίλβωση της φθαρμένης φήμης.
Τηλεοπτικά «σίριαλ», φτηνά ρομάντζα σε συνέχειες, αναρτήσεις στα μπλογκ επέκεινα της πωρώσεως, χυδαιολογίες, ανέκδοτα, ανακοινώσεις για προσεχείς αναμεταδόσεις από το ξενοδοχείο Οναρ, αναμεταδόσεις από το σπίτι του ζευγαριού στα Μελίσσια, φωτογραφίες και τραγελαφικές λεζάντες για τη δήθεν εκτός ελέγχου συντετριμμένη σταρ, που δήθεν θρηνεί τον διαλυμένο γάμο της δεν μοιάζουν να την πτοούν... Διαπόμπευση και δημοσιότητα...
Είναι απαράδεκτο η αυτοφαγία να προσφέρεται ως ψυχαγωγία. Είναι αποκαρδιωτικό να καταλαμβάνει τόσο χώρο η τηλεόραση «σκουπίδι», η είδηση «σκουπίδι». Ενας στους τρεις τηλεθεατές παρακολουθεί καθημερινά την υπόθεση του διαζυγίου της, ενώ υψηλότατη τηλεθέαση έχουν εκπομπές που ασχολούνται με το θέμα. Ουδείς αντιλέγει. Οι «σταρ» που μεσουρανούν υπεράνω κανόνων, πασίγνωστοι, πανίσχυροι, αφορολόγητοι, φυλασσόμενοι, τροφοδοτώντας την επικαιρότητα με τα αστραφτερά συμπαρομαρτούντα της δόξας τους -τα χρήματά τους, τα σκάνδαλά τους, τους εραστές, τους συζύγους τους- είναι απολαυστικό θέαμα. Το κοινό μαγεύεται από τη λάμψη της πανσελήνου τους όσο και τη σκοτεινή μεριά της. Μάλιστα αν τύχει κάποιος από αυτούς να γκρεμιστεί από το βάθρο του, επέρχεται ομαδική ευδαιμονία, επειδή είναι και η χαιρεκακία ένα είδος ανακούφισης.
H «κλειδαρότρυπα» ως χαλάρωση μεταξύ ΠΣΑ, αγροτικών μπλόκων, εξεταστικών στη Βουλή, νέων μέτρων. Ολα προσφέρονται ως θέαμα, σαπουνόπερα, φαρσοκωμωδία ή θρίλερ, που καταναλώνονται όπως το σάντουιτς μπροστά στην TV. Ομως το σίριαλ Μενεγάκη είναι κάτι παραπάνω από απλή κλειδαρότρυπα. Είναι ένα ριάλιτι σόου με ήρωες όχι κοινούς θνητούς αλλά τα ίδια τα πρόσωπα της τηλεόρασης -ήρωες, παρουσιαστές, ρεπόρτερ- που ταΐζουν το κοινό με τις σάρκες τους. Και τα τελευταία ψήγματα δεοντολογίας, λογικής και αξιοπρέπειας θυσιάζονται στον βωμό της τηλεθέασης. Τηλεόραση της χαμηλότερης στάθμης, που αντί να κατεβάζει, ανεβάζει τα «νούμερα». Τόσο, που να υποθέτει κανείς ότι οι γαργαλιστικές λεπτομέρειες της ζωής του ζεύγους δεν ήρθαν στην επιφάνεια χωρίς λόγο. Οι αρνητικοί πρωταγωνιστές του «σκανδάλου» από «θύματα» των αδηφάγων ΜΜΕ μεταμορφώνονται σε εισπράκτορες του διεγερμένου ενδιαφέροντος.
Οσο για το ψυχαγωγούμενο κοινό, αναλώνει βουλιμικά το «σκουπίδι» σε μορφή στιλπνής φούσκας, που προτρέπει σε μίμηση, δίνει το παράδειγμα στην αναζήτηση της ευτυχίας. Γίνεται μύθος και πρότυπο ιδιωτικής ολοκλήρωσης.
Τηλεοπτικά «σίριαλ», φτηνά ρομάντζα σε συνέχειες, αναρτήσεις στα μπλογκ επέκεινα της πωρώσεως, χυδαιολογίες, ανέκδοτα, ανακοινώσεις για προσεχείς αναμεταδόσεις από το ξενοδοχείο Οναρ, αναμεταδόσεις από το σπίτι του ζευγαριού στα Μελίσσια, φωτογραφίες και τραγελαφικές λεζάντες για τη δήθεν εκτός ελέγχου συντετριμμένη σταρ, που δήθεν θρηνεί τον διαλυμένο γάμο της δεν μοιάζουν να την πτοούν... Διαπόμπευση και δημοσιότητα...
Είναι απαράδεκτο η αυτοφαγία να προσφέρεται ως ψυχαγωγία. Είναι αποκαρδιωτικό να καταλαμβάνει τόσο χώρο η τηλεόραση «σκουπίδι», η είδηση «σκουπίδι». Ενας στους τρεις τηλεθεατές παρακολουθεί καθημερινά την υπόθεση του διαζυγίου της, ενώ υψηλότατη τηλεθέαση έχουν εκπομπές που ασχολούνται με το θέμα. Ουδείς αντιλέγει. Οι «σταρ» που μεσουρανούν υπεράνω κανόνων, πασίγνωστοι, πανίσχυροι, αφορολόγητοι, φυλασσόμενοι, τροφοδοτώντας την επικαιρότητα με τα αστραφτερά συμπαρομαρτούντα της δόξας τους -τα χρήματά τους, τα σκάνδαλά τους, τους εραστές, τους συζύγους τους- είναι απολαυστικό θέαμα. Το κοινό μαγεύεται από τη λάμψη της πανσελήνου τους όσο και τη σκοτεινή μεριά της. Μάλιστα αν τύχει κάποιος από αυτούς να γκρεμιστεί από το βάθρο του, επέρχεται ομαδική ευδαιμονία, επειδή είναι και η χαιρεκακία ένα είδος ανακούφισης.
H «κλειδαρότρυπα» ως χαλάρωση μεταξύ ΠΣΑ, αγροτικών μπλόκων, εξεταστικών στη Βουλή, νέων μέτρων. Ολα προσφέρονται ως θέαμα, σαπουνόπερα, φαρσοκωμωδία ή θρίλερ, που καταναλώνονται όπως το σάντουιτς μπροστά στην TV. Ομως το σίριαλ Μενεγάκη είναι κάτι παραπάνω από απλή κλειδαρότρυπα. Είναι ένα ριάλιτι σόου με ήρωες όχι κοινούς θνητούς αλλά τα ίδια τα πρόσωπα της τηλεόρασης -ήρωες, παρουσιαστές, ρεπόρτερ- που ταΐζουν το κοινό με τις σάρκες τους. Και τα τελευταία ψήγματα δεοντολογίας, λογικής και αξιοπρέπειας θυσιάζονται στον βωμό της τηλεθέασης. Τηλεόραση της χαμηλότερης στάθμης, που αντί να κατεβάζει, ανεβάζει τα «νούμερα». Τόσο, που να υποθέτει κανείς ότι οι γαργαλιστικές λεπτομέρειες της ζωής του ζεύγους δεν ήρθαν στην επιφάνεια χωρίς λόγο. Οι αρνητικοί πρωταγωνιστές του «σκανδάλου» από «θύματα» των αδηφάγων ΜΜΕ μεταμορφώνονται σε εισπράκτορες του διεγερμένου ενδιαφέροντος.
Οσο για το ψυχαγωγούμενο κοινό, αναλώνει βουλιμικά το «σκουπίδι» σε μορφή στιλπνής φούσκας, που προτρέπει σε μίμηση, δίνει το παράδειγμα στην αναζήτηση της ευτυχίας. Γίνεται μύθος και πρότυπο ιδιωτικής ολοκλήρωσης.
---
Σημ.: η εικονογράφηση έγινε με ευθύνη της Stavrovelonias
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου