Τρίτη, 28 Μαρτίου 2017

... ο Μπελογιάννης ζει ...

*
stavrosx1
***
*
Η καπηλεία των αγώνων

Χαμογελάστε... κάνει τους δήμιους να ανησυχούν

"Παινεύουν τους πεθαμένους για να θάψουν τους ζωντανούς"
Χαρίλαος Φλωράκης

... και ζει επειδή και για όσο θα τον κρατάμε ζωντανό στο μυαλό μας στις καρδιές μας και στους αγώνες μας. Και αυτός και τόσοι άλλοι, με ονόματα γνωστά, και ανώνυμοι, μας έχουν μεταδώσει το αγωνιστικό τους DNA (μεταφορικά χρησιμοποιώ τον όρο) έτσι ώστε ο μοναδικός μας φόβος να είναι ότι μπορεί στα δύσκολα να μη καταφέρουμε να σταθούμε στο ύψος που στάθηκαν εκείνοι. Όπως και αν έχει, ότι και αν πάρουμε από αυτούς μας δίνει μπόι, ακόμα και αν σαν τα παιδιά βαδίζουμε στις μύτες των ποδιών μας για να τους φτάσουμε.

Όταν χαμογελάνε, ακόμα και λίγο πριν από το θάνατο, δεν είναι πως δεν φοβούνται μα είναι ότι δεν δειλιάζουνε, και μετατρέπουν έτσι το πεπερασμένο σε αιώνιο. Το χαμόγελο αυτό δείχνει βεβαιότητα, τη βεβαιότητα ότι ο κόσμος πηγαίνει μπροστά, όχι από μόνος του, αλλά επειδή τον σπρώχνουν κάποιοι ανθρώποι πρωτοπόροι.

Κι όπως περνάνε τέτοιες σκέψεις από το μυαλό σου, έρχεται ο Αλέξης Τσίπρας, για να καπηλευθεί για ακόμη μια φορά αγώνες που δεν συνάδουν ούτε με τη θέση του, ούτε με το χαρακτήρα του, ούτε με τις πολιτικές επιλογές και τα πεπραγμένα του. Θέλει βλέπετε –μην έχοντας ο ίδιος και οι όμοιοι του κανένα τέτοιο περιεχόμενο- να μας πείσει με κάποιον τρόπο, ανέξοδο, ότι είναι αριστερός και ότι σχετίζεται με την ιστορία του Μπελογιάννη, του Καλούμενου, του Αργυριάδη και του Μπάτση...

Στο λόγο που έβγαλε στα Εγκαίνια του μουσείου Μπελογιάννη στην Αμαλιάδα, ο Αλέξης Τσίπρας δεν αμέλησε να πει ότι οι αγώνες και η προσωπικότητα του Ν. Μπελογιάννη υπερέβαιναν τον πολιτικό χώρο στον οποίο ανήκε, δηλαδή το ΚΚΕ. Αυτό στην πραγματικότητα, δεν είναι κάτι που είπε για να τιμήσει τον Μπελογιάννη, αλλά για να υποτιμήσει το ΚΚΕ του χθες και του σήμερα, "παινεύουν τους πεθαμένους για να θάψουν τους ζωντανούς", που έχει πει και ο Χαρίλαος. Σε κάθε περίπτωση, ο Μπελογιάννης και ο κάθε Μπελογιάννης δεν έχει την ανάγκη της καλής μαρτυρίας από τον Τσίπρα και τον κάθε Τσίπρα.

Κρίμα όμως που ο Μεγάλος Μπελογιάννης δεν έζησε για να μεγαλώσει ο ίδιος τον μικρό Μπελογιάννη, ίσως αν γίνονταν έτσι, ο δεύτερος να μην παρέμενε μικρός... Και όπως είναι άδικο να βαραίνουν οι αμαρτίες ενός γονέα τα τέκνα του όταν αυτά δεν έχουν πάρει τον ίδιο κακό δρόμο, το ίδιο άδικο είναι και να φωτίζουν τα ανδραγαθήματα των γονέων τα τέκνα τους όταν αυτά δεν έχουν πάρει τον ίδιο καλό δρόμο. Όμως καμιά φορά τα τέκνα, τυχαίνει και να μαγαρίζουν τους αγώνες των γονέων, και αυτή είναι η περίπτωση του μικρού Μπελογιάννη. Στην επιστολή που έδωσε για να διαβαστεί στα εγκαίνια -μιας και ο ίδιος δεν παρέστη- δεν είχε να πει έναν κακό λόγο για τους δολοφόνους του πατέρα του, όλο το μίσος και την αποστροφή του την έβγαλε εναντίον του ΚΚΕ, του κόμματος δηλαδή που ο πατέρας του υπεραγαπούσε και για το οποίο ρίσκαρε συνειδητά και έχασε τελικά τη ζωή του.

Παράλληλα, ο μικρός Μπελογιάννης, δραστηριοποιούμενος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεν παρέλειψε να διαμαρτυρηθεί που το ΚΚΕ, δάνεισε μόνο για λίγες ώρες στο μουσείο το περίστροφο του πατέρα του. Ας μάθει όμως -και να σταματήσει να μουρμουρίζει- ότι το όπλο αυτό βρίσκεται σε καλά χέρια, χέρια τα οποία όταν έρθει η ώρα θα το βγάλουν από το θηκάρι και θα το τιμήσουν αρματώνοντας με αυτό τους ταξικούς κοινωνικούς αγώνες. Κάτι που ο ίδιος μάλλον είναι πολύ αργά για να καταφέρει…
---
Λαγωνικάκης Φραγκίσκος (Poexania)
---
*

Δευτέρα, 27 Μαρτίου 2017

... φτηνά "χέρια" για φτηνά κρέατα ...

*
stavrosx1
***
*

Σύγχρονα σκλαβοπάζαρα...


Εισαγωγή φτηνών εργατικών χεριών για την εξαγωγή φτηνού κρέατος είναι η λογική που κυριαρχεί στην αντίστοιχη βιομηχανία της Γερμανίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, το ελάχιστο ωρομίσθιο σε αυτόν τον κλάδο είναι 8,75 ευρώ μεικτά, αλλά «στο τέλος του μήνα κάποιοι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι λαμβάνουν έως και 200 ευρώ λιγότερα από αυτά που τους αναλογούν». Πολλοί εργοδότες προσπαθούν να παρακάμψουν τα προβλεπόμενα, «για παράδειγμα υπολογίζοντας λάθος εργατοώρες, χρεώνοντας κάποιο ποσό για τα εργαλεία ή την ενδυμασία που παρέχουν, ακόμα και επιβάλλοντας χρηματική ποινή σε όσους δεν επιδεικνύουν ιδιαίτερο εργασιακό ζήλο», καταγγέλλεται. Μάλιστα, επειδή οι εταιρείες λειτουργούν με υπεργολάβους και ενοικιαζόμενους εργαζόμενους, που απασχολούνται σε όλη την διαδικασία παραγωγής, από τη σφαγή μέχρι την τυποποίηση, εμφανίζονται ...να μην ξέρουν τίποτα για το έγκλημα και να μην φέρουν καμία ευθύνη! Με αυτή την βαρβαρότητα αυξάνονται τα κέρδη των εταιρειών και οι γερμανικές εταιρείες ...σαρώνουν στον ανταγωνισμό.

... με καλοκαιρινό αεράκι

Βέβαια, η ...ανταγωνιστικότητα αυτού του μεγέθους της γερμανικής οικονομίας δεν προέκυψε ξαφνικά, ούτε είναι αποτέλεσμα ενός και μόνο παράγοντα. Οικοδομείται εδώ και χρόνια, με στοχευμένες αντιλαϊκές μεταρρυθμίσεις, που «ωριμάζουν» όσο περνάει ο καιρός, εμπλουτίζονται, αναπροσαρμόζονται και γίνονται πιο αποδοτικές για το κεφάλαιο.

Στις μεταρρυθμίσεις αυτές αναφέρθηκε και ο ΥΠΕΞ της Γερμανίας, στη συνάντηση που είχε τις προάλλες με τον Αλ. Τσίπρα στην Αθήνα. Μάλιστα, ο Ζ. Γκάμπριελ συνέκρινε τις μεγάλες αλλαγές στην αγορά εργασίας που έκαναν οι σοσιαλδημοκράτες στη Γερμανία το 2003 και 2004 με τα αντιλαϊκά μέτρα που πάρθηκαν στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Τι είπε; Οτι εκείνες οι μεταρρυθμίσεις στη Γερμανία «είχαν γίνει αντιληπτές από τον κόσμο σαν μια καταιγίδα», αλλά συγκρινόμενες με τις μεταρρυθμίσεις που έχει πραγματοποιήσει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, «είναι ένα ελαφρύ καλοκαιρινό αεράκι»!

Έτσι χτίζεται, λοιπόν, η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και στην Ελλάδα. Με καταιγίδες σε βάρος των εργατικών - λαϊκών δικαιωμάτων, που σηκώνουν καλοκαιρινό αεράκι για τα κέρδη του κεφαλαίου...
---
"Ρ"
---
*

Κυριακή, 26 Μαρτίου 2017

Ιστορική αλήθεια και εθνικοί μύθοι...

*
stavrosx1
***
*

Η παραχάραξη της ιστορίας
... μέρες που είναι !


Είναι γενικά αποδεκτό ότι όταν οι άνθρωποι δεν υπακούουν στην ανάγκη ή στη συνήθεια, το σύνολο των ενεργειών τους είναι συνάρτηση της γνώσης ή «γνώσης» που μεταφέρουν.

Αυτό σημαίνει ότι κάθε πράξη-παρέμβαση στην κοινωνική πραγματικότητα καθορίζεται σ' ένα μεγάλο βαθμό από τις πληροφορίες που έχουν δεχτεί από το άμεσο κι έμμεσο περιβάλλον, από την οικογένεια, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, το σχολείο ­ ειδικά το τελευταίο έχει αποφασιστικό ρόλο στη μετάδοση πληροφοριών λόγω του συνεχούς και οργανωμένου τρόπου μετάδοσης.

Oι πληροφορίες σχηματίζουν κρίσεις και πεποιθήσεις που αποτελούν μέρος του μηχανισμού που κατευθύνει τις ενέργειές μας.

Στο σχολείο ο μαθητής διαμορφώνει τρόπο σκέψης και δράσης ανάλογα με τις πληροφορίες που έχει δεχτεί. Όταν η κοινωνική πραγματικότητα του μακρινού ή του κοντινότερου παρελθόντος παρουσιάζεται σωστά -όπως πραγματικά είναι- τότε το μάθημα συμβάλλει στη διαμόρφωση κοινωνικής συνείδησης ικανής να «βλέπει», να κατανοεί, να παρεμβαίνει θετικά. Όταν όμως κυριαρχεί η ιστορική ανακρίβεια, τότε διαμορφώνεται κοινωνική συνείδηση πλανημένη, ανίκανη να σχηματίζει σωστή αντίληψη και κρίση και συνεπακόλουθα σωστή πράξη.

Η Ιστορία αφηγείται ανθρώπινες ενέργειες που σαφώς συνεπάγονται τιμές ή ενοχές για όσους έχουν σχέση μ' αυτές. Με βάση όσα μαθαίνει ο νέος άνθρωπος στο σχολείο, σχηματίζει αξιολογικές κρίσεις για άλλους ανθρώπους, για κοινωνικές ομάδες, στρώματα, τάξεις, σεβασμό και εμπιστοσύνη ή αποστροφή και έχθρα.

Τα πράγματα, λοιπόν, είναι σοβαρά και επικίνδυνα. Για ποιους; Μα για όσους (κοινωνικά στρώματα, ομάδες, τάξεις) ήταν απόντες από μεγάλα έργα ή έπαιξαν ρόλο αρνητικό ή θεωρούν ότι η αφήγηση κάποιων γεγονότων δεν ευνοεί τις δικές τους θέσεις, την ιδεολογία τους, τους σκοπούς τους.

Αυτοί, λοιπόν, χρησιμοποιούν διάφορες μεθόδους απόκρυψης της ιστορικής αλήθειας, όπως την αποσιώπηση, παραποίηση, παρερμηνεία κ.λπ. Όλ' αυτά, μ' έναν σκοπό: τη δημιουργία πλανημένων κοινωνικών συνειδήσεων που σκέφτονται και ενεργούν σε βάρος των ίδιων τους των συμφερόντων.

Οι ιστορικές αλήθειες κλειδώνονται στο χρονοντούλαπο της ιστορίας και αντικαθίστανται από εθνικούς μύθους και στερεότυπα. Ακόμη και όταν η κυρίαρχη τάση συγγραφής της επίσημης Ιστορίας είναι μια νέα σύνθεση εθνοκεντρικού και ευρωκεντρικού προσανατολισμού, ακόμη και όταν στα πλαίσια αυτής της «γραμμής» φαίνεται να στέκεται κριτικά στη μυθολογία, ακόμη και τότε, «ξεχνάει» ότι η επανάσταση του 1821 είχε εχθρούς και φίλους.

Η Τουρκοκρατία εξέθρεψε κοινωνικές τάξεις με συγκρουόμενα και ανταγωνιστικά συμφέροντα. Η οθωμανική κυβέρνηση, δημιούργησε μια ελληνική αριστοκρατία διοικητικών οργάνων και φοροεισπρακτόρων. (...) Η ηθική και πολιτική θέση τούτης της τάξης αποδόθηκε άριστα με την ονομασία τους σαν είδος «χριστιανών Τούρκων».

Για να έρθουμε, όμως, το θέμα μας πολύ - πολύ συγκεκριμένα με μια μελέτη περίπτωσης.

Το 1870/71, στον εορτασμό για τα 50 χρόνια από την κήρυξη της Ελληνικής επανάστασης του 1821, με μια επίσημη τελετή γίνεται η ανακομιδή των οστών του Πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης Γρηγορίου του Ε΄ από την Οδησσό στην Αθήνα και η πανηγυρική ένταξή του στους ήρωες και πρωτεργάτες της ελληνικής επανάστασης.

Ο τότε Μητροπολίτης Αθηνών Θεόφιλος αναφέρθηκε με λεπτομέρεια στον απαγχονισμό του Πατριάρχη από τους Οθωμανούς το Μάρτιο του 1821, στο χλευασμό του σκηνώματος από τους μουσουλμάνους και τους Εβραίους και απέδωσε την ανεύρεση του σώματος μετά τον ποντισμό του στη Θεία Πρόνοια, που εμφανιζόταν να αποτελεί κινητήρια δύναμη της ιστορίας.

Επρόκειτο για μια ακόμη επινοημένη «κατασκευή» της Ιστορίας, διανθισμένη με το γραμμένο το 1872 -κατά παραγγελία του Πανεπιστημίου Αθηνών- ποίημα «Στον αδριάντα Γρηγορίου του Ε'» του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη, μέσω της οποίας ο Γρηγόριος Ε' ανάγονταν σε σύμβολο του έθνους και σε νεομάρτυρα.

Την ίδια χρονιά στήθηκαν οι δύο πρώτοι ανδριάντες προς τιμή του Γρηγορίου. Ο ένας κατασκευάστηκε με δαπάνη του Γεωργίου Αβέρωφ και τοποθετήθηκε στα προπύλαια του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ ο άλλος κατασκευάστηκε με δαπάνη του δημάρχου Οδησσού Γρηγορίου Μαρασλή και τοποθετήθηκε στο προαύλιο του μητροπολιτικού ναού της Αγίας Κυριακής, της γενέτειράς του Δημητσάνας.

Ωστόσο, ο άνθρωπος αυτός όχι μόνο δεν υποστήριξε την Ελληνική επανάσταση αλλά αντίθετα ήταν, μαζί με την πλειονότητα του ανώτερου κλήρου -σε αντίθεση με την πλειονότητα του λαϊκού κλήρου- ορκισμένος αντίπαλος της.

Ήταν αυτός που στην Εγκύκλιο του Μαρτίου 1821 ισχυρίστηκε ότι η κυριαρχία των Οθωμανών ήταν θεόπεμπτη και όποιος οργανώνει ανταρσία εναντίον τους, όπως ο Υψηλάντης και ο Σούτσος, κινείται εναντίον τού Θεού και γι' αυτό η Εκκλησία τον αφορίζει και τον καταδικάζει σε αιώνια τιμωρία.

Ας δούμε ένα τμήμα του κειμένου του αφορισμού των Αλεξάνδρου Υψηλάντη και Μιχαήλ Σούτσου που υπεγράφη από τον ελέω Θεού Oικουμενικό Πατριάρχη Γρηγόριο τον Ε' και τους άλλους "αγίους" ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ώστε να προκαλεί πραγματική φρίκη:

...Η πρώτη βάσις της ηθικής, ότι είναι η προς τους ευεργετούντας ευγνωμοσύνη είναι ηλίου λαμπρότερον και όστις ευεργετούμενος αχαριστεί είναι ο κάκιστος των ανθρώπων. Αυτήν την κακίαν βλέπομεν πολλαχού στηλιτευομένην και παρά των ιερών γραφών και παρ' αυτού του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού ασυγχώρητον, καθώς έχομεν το παράδειγμα του Ιούδα. Όταν δε η αχαριστία ήναι συνωδευμένη και με πνεύμα κακοποιόν και αποστατικόν εναντίον της κοινής ημών ευεργέτιδος και τροφού, κραταιάς και αηττήτου βασιλείας, τότε εμφαίνει και τρόπον αντίθεον, επειδή ουκ έστι, φησί, βασιλεία και εξουσία ειμή υπό Θεού τεταγμένη όθεν και πας ο αντιττατόμενος αυτή τήθεόθεν εφ' ημάς τεταγμένη κραταιά βασιλεία, τη του Θεού διαταγή ανθέστηκε... Και τα δύο ταύτα ουσιώδη και βάσιμα ηθικά και θρησκευτικά χρέη κατεπάτησαν με απαραδειγμάτιστον θρασύτατα και αλαζονείαν ο, τε προδιορισθείς της Μολδαυίας ηγεμών ως μη ώφειλε, Μιχαήλ, και ο του γνωστού αγνώμονος και φυγάδος Υψηλάντου αγνώμων υιός Αλέξανδρος Υψηλάντης... Και τόσον υμείς οι αρχιερείς, οι μοναστηριακοί, οι ιερωμένοι, και οι προεστώτες και ευκατάστατοι και πρόκριτοι εκάστου τόπου με την άγρυπνον προσοχήν σας, όσον και οι λοιποί εκάστης τάξεως και βαθμού άνθρωποι με τας εκ μέρους σας αδιαλείπτους συμβουλάς και νουθεσίας, και κατά τας πατρικάς και προνοητικάς εκκλησιαστικάς ημών οδηγίας και παραινέσεις να γενήτε εδραίοι και αμετακίνητοι επί του κέντρου του ρεαγιαλικίου, και εξ όλης ψυχής και καρδίας σας να διαφυλλάττετε την πίστιν και κάθε υποταγήν και ευπείθειαν εις αυτήν την θεόθεν εφ' ημάς τεταγμένην κραταιάν και αήττητον βασιλείαν, και να αποδεικνύετε εντελώς με όλα τα πραγματικά της ειλικρινείας σημεία καθότι η μετ' ευχαριστίας και ειλικρινείας υποταγή χαρακτηρίζει και την προς Θεόν αγάπην και πίστιν...Υπεγράφη συνοδικώς επάνωθεν του ιερού θυσιαστηρίου παρά της ημών μετριότητος και της μακαριότητός του και πάντων των συναδέλφων αγίων αρχιερέων.
  • Ο πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως αποφαίνεται.
  • Ο Ιεροσολύμων Πολύκαρπος συναποφαίνεται.
  • Ο καισαρίας Ιωαννίκιος.
  • Ο Νικομηδείας Αθανάσιος.
  • Ο Δέρκων Γρηγόριος.
  • Ο Αδριανουπόλεως Δωρόθεος.
  • Ο Βιζύης Ιερεμίας.
  • Ο Σίφνου Καλλίνικος.
  • Ο Ηρακλείας Μελέτιος.
  • Ο Νικαίας Μακάριος.
  • Ο Θεσσαλονίκης Ιωσήφ.
  • Ο Βερροίας Ζαχαρίας.
  • Ο Δυδιμοτοίχου Καλλίνικος.
  • Ο Βάρνης Φιλόθεος.
  • Ο Ρέοντος Διονύσιος.
  • Ο Κυζίκου Κωνστάντιος.
  • Ο Χαλκηδόνας Γρηγόριος.
  • Ο Τουρνόβου Ιωαννίκιος.
  • Ο Πισειδίας Αθανάσιος.
  • Ο Δρύστας Άνθιμος.
  • Ο Σωζοπόλεως Παίσιος.
  • Ο Φαναρίου και Φερσάλων Δαμασκηνός.
  • Ο Ναυπάκτου και Άρτης Άνθιμος.
Η εχθρική αυτή στάση του Γρηγορίου του Ε΄ στην έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης επιχειρήθηκε να δικαιολογηθεί από ορισμένους κύκλους με τον ισχυρισμό ότι η Εγκύκλιος του Μαρτίου του 1821 ήταν προϊόν εξαναγκασμού από την Οθωμανική εξουσία και μιας μέριμνας του ίδιου του Γρηγορίου να προφυλάξει από τις σφαγές τους χριστιανούς. Ωστόσο μια ματιά να ρίξει κανείς στη στάση του Γρηγορίου στη διάρκεια της θητείας του στον Πατριαρχικό θρόνο μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του.

Κατά τη διάρκεια της πρώτης του κιόλας θητείας (1797-1798) ο Γρηγόριος, όταν ο Ρήγας Φεραίος κυκλοφόρησε την «Νέαν Πολιτικήν Διοίκησιν των κατοίκων της Ρούμελης, της Μ. Ασίας, των Μεσογείων Νήσων και της Βλαχομπογδανίας», στρέφεται εναντίον του ενώ την ίδια περίοδο κατακεραυνώνει τους κατοίκους των Ιονίων νήσων όταν έφταναν στα νησιά οι Γάλλοι του Nαπολέοντα. «O πονηρός και αρχέκακος όφις έχυσε στις ψυχές τους το φάρμακο της αποστασίας του Θεού. Tους έριξε στην αθεΐα και ασέβεια» (εννοώντας τη διάδοση του ορθολογισμού και του διαφωτισμού).

ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟ ΠΡΟΣΚΛΗΤΗΡΙΟ ΔΟΥΛΕΙΑΣ

Δύο ήταν τα Εικοσιένα: Το ένα του λαού και των πιο προοδευτικών ανθρώπων εκείνου του καιρού, το άλλο των κοτζαμπάσηδων, του ανώτερου κλήρου και των πολιτικάντηδων. Του πρώτου οι ρίζες αντλούν από τα «Δίκαια του ανθρώπου» του Ρήγα Βελεστινλή, πάνω στο άλλο πέφτει βαρύς ο ίσκιος της «Πατρικής διδασκαλίας» του Μακαριωτάτου Πατριάρχη της αγίας πόλης της Ιερουσαλήμ κυρ- Ανθίμου- ή πιο σωστά του Γρηγορίου του Ε'» όπως αναφέρει ο ιστορικός Δημήτρης Φωτιάδης.

Εδώ μερικά αποσπάσματα από την «Πατρική διδασκαλία
» «Εδώ αγαπητοί μοι χριστιανοί πρέπει να ιδώμεν και να θαυμάσωμεν την άπειρον του Θεού προς ημάς αγάπην. Ιδέτε λαμπρότατα τι οικονόμησεν ο άπειρος εν ελέει και πάνσοφος ημών Κύριος, δια να φυλάγη και αύθις αλώβητον την αγίαν και ορθόδοξον πάντων ημών των ευσεβών και να σώση τους πάντας. Ήγειρεν εκ του μηδενός την ισχυράν αυτήν βασιλείαν των Οθωμανών αντί της των Ρωμαίων ημών βασιλείας, η οποία είχεν αρχίσει τρόπον τινά να χωλαίνη εις τα της ορθοδόξου πίστεως φρονήματα και ύψωσε βασιλείαν αυτήν των Οθωμανών περισσότερον από κάθε άλλην δια να αποδείξη αναμφιβόλως ότι θείω εγένετο βουλεύματι και ουχί με δύναμιν των ανθρώπων και να πιστοποιήση πάντας τους πιστούς ότι με αυτόν τον τρόπον ηυδόκησε να οικονομήση μέγα μυστήριον, την σωτηρίαν δηλαδή εις τους εκλεκτούς λαούς... Ο αποστάτης διάβολος, δια να εκτραχηλίση και αύθις και φέρη εις απώλειαν τους εγκαταλειφθέντες εκλεκτούς πιστούς μεθοδεύθη εις τον τρέχοντα αιώνα μίαν άλλην πονηρίαν και απάτην ξεχωριστήν, δηλαδή το νυν θρυλλούμενον σύστημα της ελευθερίας (εννοεί τα δόγματα της Γαλλικής Επανάστασης) το οποίον κατ' επιφάνειαν φαίνεται τάχα καλόν, όσον διά να απατήση, ει δυνατόν, και τους εκλεκτούς, υπάρχει όμως ένα δέλεαρ του διαβόλου και φαρμάκι ολέθριον δια να κατακρημνίση τους λαούς εις την απώλειαν και την ακαταστασίαν...».

Ο συντάχτης της «Πατρικής διδασκαλίας» συνεχίζει τους καλογερικούς του αφορισμούς για κάθε ιδέα πολιτικής ελευθερίας και προτρέπει τους χριστιανούς: «να αποκείσωσι τα ώτα εις τα της αθέου ταύτης ελευθερίας τα παραγγέλματα: α. διότι αύτη αντιβαίνει προς τα ρητά της Αγίας Γραφής, ήτις κελεύει υποτασσώμεθα εις τας υπερεχούσας αρχάς β. διότι ουδέν η ελευθερία προξενεί πρόσκαιρον καλόν της παρούσης ζωής...η ελευθερία τα πάντα άρδην και διέφθερε...Πανταχού το φαντασιώδες τούτο της ελευθερίας σύστημα εγένετο παραίτιον πτωχείας, αρπαγών, φόνων, τελείας ασεβείας, ψυχικής απωλείας...απατηλαί είναι πάσαι αι των Φιλελευθέρων διδασκαλίαι. Προσέχετε χριστιανοί, φυλάξετε στερεάν την πατροπαράδοτον πίστιν και ως οπαδοί του Ιησού Χριστού απαρασάλευτον την υποταγήν εις την πολιτικήν διοίκησιν ήτις χαρίζει ημίν όσα αναγκαία μόνον εις παρούσαν ζωήν...οι περί ελευθερίας καιναί διδασκαλίαι ως απάδουσαι εις την θείαν γραφήν και την αποστολικήν διδασκαλίαν είνε άρα αξιομίσητοι...».

O ίδιος ο Kοραής, με το έργο του «Αδελφική Διδασκαλία» (1798) επικρίνοντας τον φιλοτουρκισμό του Πατριαρχείου έτσι όπως αυτός εκφράζεται από φυλλάδιό του («Πατρική διδασκαλία», Έκδοση του Πατριαρχείου) αναφέρει ότι «υπερασπίζει και δικαιολογεί την τυραννίαν των Tούρκων ο συγγραφέας του βιβλίου».

Από την άλλη ποιος Έλληνας, σε όποια ηλικία κι αν βρίσκεται, δεν γνωρίζει να πει δυο λόγια για το «Κρυφό Σχολειό» ή για το «ξεκίνημα της Επανάστασης στην Αγία Λαύρα στις 25 Μάρτη»; Μπορεί να μη γνωρίζουμε για την τύχη των πρωτεργατών τής Επανάστασης, για την εξάρτηση και τους ξένους προστάτες, για την κατάληξη του Αγώνα, όμως όλοι μπορούμε εύκολα να αναφερθούμε στα «δύο πιο σημαντικά γεγονότα της Νεότερης Ιστορίας μας, στο κρυφό σχολειό και στην ευλογία των όπλων στην Αγία Λαύρα από τον Π.Π. Γερμανό, που αποτέλεσε και αφετηρία της Ελληνικής Επανάστασης», όπως χρόνια πολλά τώρα αναφέρουν τα βιβλία, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και οι εορταστικοί λόγοι στα σχολεία.

Κι αν μας διαφεύγουν κάποιες λεπτομέρειες των βιβλίων, αν έχουμε ξεχάσει τους αναρίθμητους επετειακούς λόγους, σίγουρα έχουμε αποτυπώσει τα πρόσωπα, τις εικόνες, από τους γοητευτικούς πίνακες του Γύζη και του Βρυζάκη, που μαζί με το «Φεγγαράκι μου λαμπρό» του Ιωάννη Πολέμη έμειναν ανέπαφοι – χαραγμένοι βαθιά στη μνήμη. Γιατί η εικόνα λειτουργεί σαν πληροφορία που δεν δέχεται αμφισβήτηση, καθώς βοηθάει να γίνει παρόν το περιεχόμενό της, λειτουργώντας σαν αυτόπτης μάρτυρας.

Ο Γύζης (1824-1901), o ζωγράφος του πίνακα που «αναπαριστά» το κρυφό σχολειό (1886), έκανε ανώτερες σπουδές στη Σχολή Καλών Τεχνών του Μονάχου με υποτροφία του ευαγούς Ιδρύματος Τήνου. Με τη φροντίδα, δηλαδή, και την καθοδήγηση της Εκκλησίας. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης διακατεχόταν από βαθιές θρησκευτικές τάσεις και η ζωγραφική του παρέμεινε ερμητικά κλειστή στις μεγάλες αναταραχές που είχαν επηρεάσει το σύνολο των καλλιτεχνών σε Γαλλία και Γερμανία.

Ο Βρυζάκης (1814-1878), αφού φιλοτέχνησε τη λεγόμενη προσωπογραφία του Όθωνα (1837), έκανε ανώτερες σπουδές στο Μόναχο, αφού πήρε μια μεγάλη υποτροφία (για 10 χρόνια) από τη Βαυαρική κυβέρνηση.

Ο πίνακας του Βρυζάκη «Ο Μητροπολίτης Παλαιών Πατρών Γερμανός υψώνει τη σημαία της Ελευθερίας» (1851) και ο πίνακας του Γύζη «Το Κρυφό Σχολειό» (1886) έγιναν σε μια συγκεκριμένη εποχή που βρισκόταν ήδη σε πλήρη εξέλιξη η σκύλευση πάνω στο πτώμα της Επανάστασης του '21 και η Εκκλησία σε πλήρη σύμπνοια με την Πολιτεία μετέδιδε τη δική της εκδοχή για το παρελθόν.
---
---
*

Σάββατο, 25 Μαρτίου 2017

... 1821 - Επέτειος Επανάστασης ...

*
stavrosx1
***
*

Σαν σήμερα...

Επέτειος της Επανάστασης του 1821. Η ημερομηνία αυτή καθιερώθηκε αργότερα και δεν ανταποκρίνεται στην ιστορική πραγματικότητα ως ημερομηνία έναρξης της Επανάστασης, αφού ο μεν Α. Υψηλάντης (αρχηγός της Φιλικής Εταιρείας) κήρυξε Επανάσταση στη Μολδοβλαχία από τις 22 Φλεβάρη, στη δε Πελοπόννησο ο Φιλικός Π. Καρατζάς ύψωσε τη σημαία της Επανάστασης στην Πάτρα στις 21 Μάρτη (ακολούθησε η Καλαμάτα στις 22/3, κ.ά.).

Αλλά και ως γεγονός αυτό καθαυτό (κήρυξη της Επανάστασης στην Αγία Λαύρα και η «ευλογία» των επαναστατών από τον Παλαιών Πατρών Γερμανό) δεν αποτελεί παρά μύθο, αφού ο ίδιος ο Παλαιών Πατρών Γερμανός βρισκόταν την περίοδο εκείνη στην Πάτρα μαζί με άλλους προκρίτους με σκοπό την καθιέρωση της εξουσίας τους σε βάρος των Φιλικών, που είχαν ξεκινήσει και είχαν τεθεί επικεφαλής της ένοπλης εξέγερσης στην πόλη.

Η 25η Μαρτίου καθιερώθηκε ως επέτειος της Επανάστασης το 1838, επί βασιλείας του Οθωνα.

Η Επανάσταση του 1821 ήταν μια επανάσταση εθνικοαπελευθερωτική στη μορφή (αφού πραγματοποιήθηκε σε συνθήκες οθωμανικής κατάκτησης) και αστικοδημοκρατική στο περιεχόμενο (αφού βασική κινητήρια δύναμη σε αυτήν ήταν η ελληνόφωνη αστική τάξη). Εκτοτε, το κοινωνικό της περιεχόμενο εκτοπίστηκε από την κρατούσα ιστοριογραφία, για να κυριαρχήσουν το θρησκευτικό και μια «υπερταξική» έννοια του εθνικού ως αποκλειστικά κίνητρα της Επανάστασης.
---
*

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017

Πανελλήνια συγκίνηση: 60χρονος μίλησε...

*
stavrosx1
***
*

Συγκλονίζει η υπόθεση 60χρονου άνδρα
που ξαναμίλησε μετά από σχεδόν 10 χρόνια


Πανελλήνια συγκίνηση έχει προκαλέσει η είδηση ότι ένας εξηντάχρονος άνδρας από τις Σέρρες άρχισε ξαφνικά να μιλάει έπειτα από πολλά χρόνια αφωνίας, σύμφωνα με πληροφορίες που είδαν σήμερα το φως της δημοσιότητας.

Ο 60χρονος Κωνσταντίνος Κ., τα πλήρη στοιχεία του οποίου δεν δόθηκαν στην δημοσιότητα, είχε χάσει αιφνιδιαστικά την ικανότητα της ομιλίας το 2009 και έκτοτε επικοινωνούσε με το φιλικό και οικογενειακό του περιβάλλον μέσω της νοηματικής και ενός ειδικά διαμορφωμένου Playstation.

Ειδικοί γιατροί και λογοθεραπευτές που είχαν εξετάσει τον άνδρα είχαν δώσει ελάχιστες πιθανότητες να ανακτήσει τη φωνή του, ενώ τόνιζαν ότι με το πέρασμα του χρόνου το ενδεχόμενο να μιλήσει απομακρυνόταν.

Μια συγκινητική όμως έκπληξη περίμενε σήμερα τους συγγενείς και φίλους του 60χρονου όταν αιφνιδιαστικά, κατά τη διάρκεια ενός ρεπορτάζ στην τηλεόραση για ένα εκκλησιαστικό σκάνδαλο, άρχισε ξαφνικά και πάλι να μιλάει.

«Έγινε ένα θαύμα» είπε δακρυσμένη στους δημοσιογράφους η σύζυγος του. «Ήμουν στην κουζίνα και ετοίμαζα τρία κιλά παϊδάκια για το μεσημεριανό του και ξαφνικά τον άκουσα να μιλάει στο σαλόνι. Έλεγε κάτι για σκοτάδια και φως που δεν πολυκαταλάβαινα, αλλά φαντάστηκα ότι μπορεί να ήταν σε σύγχυση λόγω της πολύχρονης αφωνίας.»

Όπως είπε η ίδια, ευχαριστεί το Θεό για την ανέλπιστη αυτή εξέλιξη. «Ακόμα δεν μπορώ να το πιστέψω. Είχα κάνει τάμα στην Παναγιά την Βατοπεδιώτισσα, μεγάλη η χάρη της, και οι προσευχές μου εισακούστηκαν» κατέληξε κλαίγοντας.

*

Δευτέρα, 20 Μαρτίου 2017

... "ηττήθηκε ο λαϊκισμός" ...

*
Λιάνα Κανέλλη
***
*

Ευφημισμοί!
Αυτή η έκφραση που προηγήθηκε των ολλανδικών εκλογών και θα κορυφωθεί στις επόμενες, σε Γαλλία και Γερμανία, «ηττήθηκε ο λαϊκισμός» είναι ο χειρότερος πολιτικός ευφημισμός από την εποχή που στη δικιά μας γλώσσα κάναμε τη Μαύρη Θάλασσα, Εύξεινο Πόντο. Σ' ένα κλίμα όπου η Ευρώπη (η ΕΕ) πλασάρεται ως το καλύτερο, υγιεινότερο, ακριβότερο ιδεολογικό λαχανικό - κουτόχορτο, η ναζιστικής υφής ακροδεξιά λανθάνει και κερδίζει πόντους υπό το αόριστο λήμμα «λαϊκισμός».

Γιατί βεβαίως δεν είναι λαϊκίστικο το καρναβαλίστικο μπρα ντε φερ με τη σουλτανόμορφη Τουρκία, οπότε και σε μια μουσουλμανική μαντίλα τυλίγονται σαράντα ολλανδικές αγελάδες κι επιστρέφουν μπουγιουρντί στις ρίζες των ανεμόμυλων για ν' ανθίσουν οι τουλίπες.

Ζώντας κι επιζώντας στην ευρωχώρα Ελλάς, που συμπιέζεται εντός - εκτός συνόρων μεταξύ αστικού νεοοθωμανισμού του G20 και ευρωπαϊκής αστικής αντίδρασης επιπέδου Βίσεγκραντ, για κάποιους ελάχιστους, ίσως η Ευρώπη να σημαίνει κι άλλα πράγματα από το απίστευτο πρόσφατο παπικό τσιτάτο που ήρθε να κατακεραυνώσει, ως χριστιανικός φετφάς, ως αμαρτωλούς όσους κλείνουν τις επιχειρήσεις τους κι αφήνουνε κόσμο στο δρόμο, χωρίς δουλειά! Κοντολογίς, στον 21ο αιώνα μιλάμε επισήμως με όρους κάμποσων αιώνων πριν. Κι ίσως δεν απέχουμε πολύ από την εποχή που κάποια πολυεθνική θα πουλάει συγχωροχάρτια μέσω ίντερνετ για τη σωτηρία της ψυχής ναζίδων που είναι λαϊκιστές και πλουτοκρατών που αμάρτησαν βαριά ως καπιταλίστες. Ηδη ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών ακούγεται σαν ανατολίτισσα Κασσάνδρα όταν προβλέπει θρησκευτικούς πολέμους σύντομα στην Ευρώπη πηγαίνοντας τον Χάντιγκτον ένα βήμα πιο κοντά στην υλοποίηση των «προβλέψεών» του. Ηδη θεωρείται επίτευγμα των πολιτών π.χ. στην Ολλανδία το ότι καταδέχτηκαν να πάνε να ψηφίσουν οχτώ στους δέκα από δεδομένη παλέτα χρωμάτων εκείνα που θα φτιάξουν την καταλληλότερη απόχρωση, βολική για τα μεγάλα συμφέροντα του κεφαλαίου.

Κάποιοι λίγοι λοιπόν μπορεί να στρέφουν το βλέμμα στην καρδιά της Ευρώπης και ν' ακούνε Βέλγιο και να θυμούνται εκείνο τον αχρείο βασιλιά Λεοπόλδο που μάζεψε ένα σκασμό λεφτά, βασανίζοντας κι ακρωτηριάζοντας δέκα εκατομμύρια Κογκολέζους. Μπορεί και κάποιοι όταν ακούνε Ολλανδία να θυμούνται τους Μπόερς στη Νότια Αφρική, τον αποικιοκρατικό ανταγωνισμό με τους Αγγλους και το αποτρόπαιο απαρτχάιντ, που σήμερα εν πολλοίς συνεχίζουν απαρατήρητοι σεκιουριτάδες εταιρειών διαμαντιών πυροβολώντας μαύρους απεργούς ορυχείων, όπως μόλις πριν από κάνα δυο χρόνια. Κι είναι κι εκείνοι που δε ριγούν μήτε καν από χρηματιστηριακή συγκίνηση, όταν η βασίλισσα της Αγγλίας υπογράφει το οκέι για το Brexit, εγκαινιάζοντας την επιστροφή της εγγλέζικης κοινοπολιτειακής αποικιοκρατίας, που εδώ που τα λέμε καλύφθηκε έξυπνα επί περίπου δύο δεκαετίες από τον όρο παγκοσμιοποίηση.

Οι «θρησκευτικοί» πόλεμοι στην Ευρώπη ήταν ανέκαθεν αναδιανεμητικοί συμφερόντων της ανά εποχή αστικής τάξης και καθηλωτικοί για τους λαούς που αιμορραγούσαν στην καπιταλιστική σκυταλοδρομία. Το να μπει η Τουρκία σ' αυτό το παιχνίδι και δι' αυτού στην Ευρώπη, όχι ως μέλος, αλλά ως καταλύτης μετά από μακρά εξοικείωση των λαών της Δύσης, όχι απλώς με την «τρομοκρατία» αλλά και την «αντιτρομοκρατική» εκβιαστική συναίνεση σε μικρούς ή μεγαλύτερους πολέμους είναι, πέρα από πιθανό, δυστυχώς και χρήσιμο σε όσους πουλάνε πατρίδα και βγάζουν λεφτά. Τώρα πώς δε θα βρεθούμε, κυρίως οι νέοι, στα διασταυρούμενα ενδοκαπιταλιστικά ανταγωνιστικά πυρά μόνο στις Θέσεις του Κόμματος μπορεί να σκεφτούμε και να σχεδιάσουμε, αναλαμβάνοντας ευθύνη μεγαλύτερη κι απ' αυτή που μας αναλογεί.
---
*

Παρασκευή, 10 Μαρτίου 2017

ΜΜΕ και δημοσιογράφοι δεν "γοητεύουν" τους Έλληνες

*
stavrosx1
***
*

Κλονισμένη η εμπιστοσύνη των Ελλήνων
για δημοσιογράφους και ΜΜΕ
(διεθνής έρευνα)



Κλονισμένη είναι η εμπιστοσύνη των Ελλήνων απέναντι στους δημοσιογράφους και τα ΜΜΕ καθώς θεωρούν ότι επηρεάζονται από αθέμιτα επιχειρηματικά και πολιτικά συμφέροντα.

Οπως προκύπτει στην έρευνα του Ινστιτούτου Reuters για την ψηφιακή ενημέρωση στην Ελλάδα – 2016, τα ποσοστά εμπιστοσύνης των Ελλήνων στις ειδήσεις (20%), στα μέσα μαζικής ενημέρωσης (16%) και στους δημοσιογράφους (11%), είναι τα χαμηλότερα από τις 26 χώρες της έρευνας.

«Καταγράφεται μια γενικότερη ένδειξη αμφισβήτησης στο πολιτικό σύστημα, με παράλληλη έλλειψη εμπιστοσύνης στα ΜΜΕ, τα οποία εκτιμούν ότι επηρεάζονται από επιχειρηματικά και πολιτικά συμφέροντα και ειδικά στην Ελλάδα, το ποσοστό αυτό προσεγγίζει ποσοστά πρωτόγνωρα» ανέφεραν οι επίκουροι καθηγητές στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ Νίκος Παναγιώτου και Δήμητρα Δημητρακοπούλου ως υπεύθυνοι της έκδοσης αποτελεσμάτων για την Ελλάδα.

«Το γεγονός», σύμφωνα με τους μελετητές, «αποδίδεται στη σύνδεση της εμπιστοσύνης στα ΜΜΕ με τη γενικότερη εμπιστοσύνη στο πολιτικό σύστημα». Σύμφωνα μάλιστα με την έρευνα, «η απότομη στροφή προς τη ενημέρωση από το διαδίκτυο και τα κοινωνικά δίκτυα, μπορεί να ερμηνευτεί ως εν μέρει αποτέλεσμα αυτής της σταδιακής αλλά επιδεινούμενης έλλειψης εμπιστοσύνης και της αντίληψης περί ελέγχου των παραδοσιακών ΜΜΕ».

Η μελέτη, που παρουσιάστηκε σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην ΕΣΗΕΜΘ, ανατέθηκε από το Ινστιτούτο Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης στην εταιρία δημοσκοπήσεων YouGov, με σκοπό να αποτυπωθούν οι συνήθειες κατανάλωσης ειδήσεων στο διαδίκτυο σε 50.000 άτομα σε 26 χώρες.

Η έρευνα διενεργήθηκε, μέσω διαδικτυακών ερωτηματολογίων, στο τέλος του Ιανουαρίου/αρχές Φεβρουαρίου 2016 και το δείγμα στην Ελλάδα ανέρχεται σε 2.036 άτομα.

Εμπιστοσύνη στα ΜΜΕ,
αλλά όχι στους δημοσιογράφους

Οι περισσότεροι Έλληνες εμπιστεύονται περισσότερο τα μέσα ενημέρωσης παρά τους δημοσιογράφους, στάση που καταγράφεται και στις περισσότερες χώρες του δείγματος. Το 16% των ερωτώμενων στην Ελλάδα εμπιστεύεται τα ΜΜΕ σε αντίθεση με το 62% των ερωτώμενων από την Φινλανδία, το 43% από την Ισπανία, το 42% από το Ηνωμένο Βασίλειο και το 30% από τις Η.Π.Α.

Το ποσοστό αυτό είναι το χαμηλότερο στις 26 χώρες που μελετήθηκαν, ακόμη και από χώρες που δοκιμάστηκαν από την οικονομική κρίση. Επιπρόσθετα, μόνο το 7% στην Ελλάδα, το 21% στις ΗΠΑ, το 23% στην Ισπανία, το 42% στο Ηνωμένο Βασίλειο και το 47% στη Φινλανδία θεωρούν ότι τα ΜΜΕ είναι ανεξάρτητα από αθέμιτες πολιτικές επιρροές.

Η εξέλιξη αυτή, επισημαίνεται στη μελέτη, εν μέρει επιβεβαιώνει και τη στροφή που καταγράφεται για την ενημέρωση προς το διαδίκτυο και τη δραματική μείωση της κυκλοφορίας εφημερίδων και των εσόδων των καναλιών καθώς, σύμφωνα με την έρευνα, «έχουν απωλέσει την εμπιστοσύνη της κοινής γνώμης».

Σχολιάζοντας τα ευρήματα ο Γενικός Γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Ελευθέριος Κρέτσος, χαρακτήρισε οξύμωρο το γεγονός ότι οι Ελληνες ενδιαφέρονται για ειδήσεις τις οποίες αναζητούν σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, ενώ παράλληλα, έχουν απωλέσει την εμπιστοσύνη τους στους δημοσιογράφους.

«Ο κόσμος “διψάει” για ειδήσεις αλλά δεν εμπιστεύεται τα παραδοσιακά ΜΜΕ», είπε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι Έλληνες χρήστες ενδιαφέρονται για τις ειδήσεις σε σημαντικό βαθμό, καθώς το 66% δηλώνει πολύ μεγάλο ή μεγάλο ενδιαφέρον. Το υψηλό ενδιαφέρον για την επικαιρότητα συνδυάζεται με μια αυξημένη συχνότητα στην αναζήτηση ειδήσεων μέσω φορητών συσκευών (smartphones και tablets μαζί) που αποτελούν τις κύριες συσκευές για ενημέρωση.

Δημοσιογράφοι σε συνθήκες «γαλέρας»

Χωρίς νομοθετική ρύθμιση είναι στην Ελλάδα οι δημοσιογράφοι που δουλεύουν στο διαδίκτυο, «σε συνθήκες γαλέρας», όπως τις χαρακτήρισε ο πρόεδρος της ΕΣΗΕΜ-Θ Νίκος Καρράς, εκτιμώντας ότι πρέπει να αξιοποιηθεί ανάλογα το εύρημα της έρευνας για το αυξημένο ενδιαφέρον των πολιτών για την επικαιρότητα.

Όσον αφορά την επιλογή των ειδήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το 33% των Ελλήνων δηλώνει ευχαριστημένο από την αυτόματη επιλογή ειδήσεων από αλγορίθμους που γίνεται με βάση το ιστορικό κάθε χρήστη (filter bubble). Πιο χαμηλά, μόνο το 17% θέλει να διαβάζει ειδήσεις που επιλέχθηκαν από αλγόριθμο με βάση το περιεχόμενο που διαβάζουν οι φίλοι του στα κοινωνικά δίκτυα.

«Στην ουσία δηλαδή, οι χρήστες λαμβάνουν ειδήσεις σύμφωνα με τις πεποιθήσεις τους ζώντας μέσα σε μια «φούσκα» σχολίασε ο πρόεδρος του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ Ανδρέας Βέγλης, ενώ από την πλευρά της, η επίκουρη καθηγήτρια κ. Δημητρακοπούλου τόνισε ότι «αν υπάρχει μια «φούσκα» που μας κλείνει μέσα ο αλγόριθμος, είναι μόνο η δική μας», αυτή δηλαδή που έχουμε επιλέξει.

Επιλέγουν δωρεάν πρόσβαση
σε ειδησεογραφικό περιεχόμενο

Η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις των χωρών που συμπεριλαμβάνονται στην έρευνα, στην πληρωμή για ειδήσεις ανάμεσα στην Τσεχία, την Αυστραλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Συγκεκριμένα, η πρόσβαση επί πληρωμή σε ειδησεογραφικό περιεχόμενο ή η χρήση ειδησεογραφικών υπηρεσιών είναι πολύ χαμηλή, σε ποσοστό 7%.

Η συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών που επιλέγει το δωρεάν ειδησεογραφικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο σε συνδυασμό με το υψηλό ποσοστό που χρησιμοποιεί λογισμικό αποκλεισμού των διαφημίσεων, αναδεικνύει ένα σημαντικό ζήτημα για τη βιωσιμότητά τους.

Παρεμβάσεις στην εκδήλωση έκαναν, μεταξύ άλλων, οι δημοσιογράφοι Νέλλη Κατσαμά, Γιώργος Τούλας, Λευτέρης Αρβανίτης, Ανδρέας Παναγόπουλος και Σοφία Παπαδοπούλου, αλλά και ο ερευνητής στο Εργαστήριο Τεχνολογίας Γνώσεων και Λογισμικού του Ερευνητικού Κέντρου «Δημόκριτος», υπεύθυνος παραρτήματος Open Data Institute στην Αθήνα, Μιχάλης Βαφόπουλος.

---
ΑΠΕ-ΜΠΕ
---
Σημ.: την επιμέλεια της εικονογράφησης είχαν οι Stavrovelonies
*

Κυριακή, 5 Μαρτίου 2017

Ο Νίκος Ξυδάκης για την κρίση στα ΜΜΕ

*
stavrosx1
***
*
"Μολύνθηκε το Βήμα,
μολύνθηκε η Καθημερινή
και φτιάχτηκε το Πρώτο Θέμα"

Σε παρέμβασή του από το βήμα του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, ο δημοσιογράφος, πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ και νυν κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος, Νίκος Ξυδάκης αναφέρθηκε στις αιτίες που, κατά την άποψή του, άλλαξαν τα δεδομένα στον χώρο των Media στην Ελλάδα.

Όπως είπε «υπήρχαν πρόδρομα συμπτώματα που θα έπρεπε να είχαν οσμιστεί οι επιχειρήσεις του κλάδου. Ξεχωρίζει η επανάσταση στα κοινωνικά δίκτυα και ο τρόπος διάχυσης της ενημέρωσης με χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ακόμη και ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ κάνει χρήση ο ίδιος του λογαριασμού του στο Twitter. Από τη δεκαετία του 1980 έγινε υπέρ- επέκταση των Media στην Ελλάδα και σε συνδυασμό με την εμφάνιση των εντύπων Life Style επήλθε η ηθική εξαθλίωση του κλάδου
».

Ο κ. Ξυδάκης στηλίτευσε το γεγονός ότι επιχειρήσεις των Media εισήλθαν στο χρηματιστήριο, ενώ δεν είχαν τα εχέγγυα να το κάνουν. Μάλιστα έκανε λόγο και για ευθύνες των χρηματοπιστωτικών οργανισμών για το πώς επέτρεψαν πτωχευμένες εταιρείες να αντλήσουν κεφάλαια μέσω της χρηματαγοράς.

Οι περισσότερες εφημερίδες τώρα μιμούνται τα περιοδικά Life Style και τη λογική της κλειδαρότρυπας και έχουμε φαινόμενα σοβαρών εφημερίδων να ακολουθούν αυτήν τη λογική. «Μολύνθηκε το Βήμα, μολύνθηκε η Καθημερινή και φτιάχτηκε το Πρώτο Θέμα», υπογράμμισε ο κ. Ξυδάκης.

Πλέον οι περισσότεροι δημοσιογράφοι είναι αιχμάλωτοι στην ανάγκη και την ανεργία και οι περισσότεροι πολίτες δεν δίνουν σημασία στις παραδοσιακές εφημερίδες αλλά σε ό,τι ποστάρεται στον τοίχο τους μέσω των κοινωνικών δικτύων, δήλωσε με νόημα.

Η ΕΡΤ είναι τραγική
όπως είναι, είναι τριτοκοσμική

Επίσης ο κ. Ξυδάκης εξέφρασε την πλήρη αντίθεσή του με την σημερινή εικόνα της κρατικής τηλεόρασης μετά την «ανάστασή» της από τον ΣΥΡΙΖΑ, χαρακτηρίζοντάς την μάλιστα «τραγική» και «τριτοκοσμική».

«Η ΕΡΤ είναι τραγική όπως είναι, είναι τριτοκοσμική αυτή τη στιγμή και γενικά δεν υπάρχει κανένας τηλεοπτικός σταθμός που να κάνει πρωτογενή έρευνα, δεν υπάρχει καμία εφημερίδα που να κάνει σοβαρή αρθρογραφία» ανέφερε χαρακτηριστικά γενικεύοντας ακόμα περισσότερο με το να αποκαλέσει το σύνολο των δημοσιογράφων «εξευτελισμένους και μισογύνηδες».

Αιτία για την δυσμενή αυτή εξέλιξη της δημοσιογραφίας και των μέσων, κατά τον κύριο Ξυδάκη είναι “η δημοσιογραφία του κουτσομπολιού” η οποία ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και συμπαρέσυρε τις κυριακάτικες εφημερίδες αποβλακώνοντας τους δημοσιογράφους με αποτέλεσμα σήμερα να μην είναι σε θέση να πετύχουν τους στοιχειώδεις όρους αναπαραγωγής».
---
---
Σημ.: την επιμέλεια της εικονογράφησης είχaν οι Stavrovelonies
*

Τετάρτη, 1 Μαρτίου 2017

Tα λόμπι οδηγούν την Ευρωπαϊκή Ένωση

*
stavrosx1
***
*

Τι δεν καταλαβαίνεις;;;
27 πρώην Ευρωπαίοι Επίτροποι
στα μισθολόγια πολυεθνικών !!!


ΕΡΕΥΝΑ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ

Τις στενές σχέσεις Ευρωπαίων Επιτρόπων αλλά και μελών του Ευρωκοινοβούλιου με εταιρείες και ισχυρά οικονομικά συμφέροντα, φέρνει στο φως της δημοσιότητας έρευνα της Διεθνούς Διαφάνειας (Transparency International TI). Σύμφωνα με τα στοιχεία, 27 πρώην Ευρωπαίοι Επίτροποι έχουν προσληφθεί από πανίσχυρα λόµπι, αλλά και εταιρείες του ευρωπαϊκού χρηματοπιστωτικού τομέα !!!

Η έρευνα αφορά σχεδόν στους μισούς Ευρωπαίους επιτρόπους και σχεδόν στο ένα τρίτο των μελών του ευρωκοινοβουλίου. Πολλοί εξ αυτών στο τέλος της θητείας τους καταλήγουν στα γραφεία μεγάλων ιδιωτικών εταιρειών και λόμπι. Τα λόμπι και οι εκπρόσωποι μεγάλων εταιρειών συζητούν με την Κομισιόν θέματα ζωτικής σημασίας για την κοινωνία, ενώ είναι αυτοί που προωθούν σημαντικά πακέτα συμφωνιών όπως οι ΤΤΙΡ, CETA και TISA από τις οποίες επωφελούνται κατά κύριο λόγο.

Φαινόμενο «περιστρεφόμενες πόρτες»

Πρόκειται για το φαινόμενο «περιστρεφόμενες πόρτες», όπως αποκαλείται. Το φαινόμενο αυτό υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια στις ΗΠΑ. Οι εταιρείες δημιουργούν στενές επαφές με αξιωματούχους στο δημόσιο τομέα για να προωθήσουν τα συμφέροντά τους και στη συνέχεια για να ανταμείψουν τους εν λόγω αξιωματούχους για τη «συνεργασία», με τη λήξη της θητείας τους, τους προσλαμβάνουν σε υψηλόβαθμες θέσεις. Αυτός ο κύκλος συνεχίζεται...

Η έκθεση της Διεθνούς Διαφάνειας, εξέτασε την καριέρα 134 εργαζομένων σε ιδιωτικές εταιρείες, που είναι διαπιστευμένοι στις Βρυξέλλες, και ανακάλυψε ότι το 20% εξ αυτών είχαν περάσει από τα ευρωπαϊκά γραφεία.

Ο οργανισμός ενδιαφέρθηκε και για την τύχη 485 μελών του Ευρωκοινοβουλίου, εκ των οποίων και πολλοί ευρωβουλευτές, καθώς και για την πορεία που ακολούθησαν 27 επίτροποι. Οι περισσότεροι από αυτούς, μέσα σε δυο χρόνια από τη λήξη της θητείας τους το 2014, προσελήφθησαν από πανίσχυρα λόμπι που δραστηριοποιούνται στις Βρυξέλλες, αλλά και στον ευρωπαϊκό χρηματοπιστωτικό τομέα.

Μεταξύ άλλων αναφέρεται το παράδειγμα της Βρετανίδας Σάρον Μπόουλς, προέδρου της Οικονομικής και Νομισματικής Επιτροπής του Ευρωκοινοβουλίου, η οποία επέβλεψε μια νέα κανονιστική ρύθμιση για τις χρηματαγορές. Η Μπόουλς, που συμμετείχε από το 2010 έως το 2014 σε δέκα σημαντικές συναντήσεις με τους επικεφαλής του χρηματιστηρίου του Λονδίνου, λίγους μήνες μετά τη λήξη της θητείας της απέκτησε υψηλόβαθμο πόστο στη χρηματαγορά της Μεγάλης Βρετανίας.

Παράλληλη πορεία είχε και ο Γερμανός ευρωβουλευτής Χόλγκερ Κράμερ. Επί μία δεκαετία είχε την επίβλεψη και την ευθύνη ρύθμισης για την αγορά, τον ανταγωνισμό και την προστασία του περιβάλλοντος στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Σήμερα εργάζεται στην Opel και ασχολείται με ευρωπαϊκά θέματα δημόσιας πολιτικής και τις σχέσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας με τους εκπροσώπους των κυβερνήσεων των κρατών-μελών.

Η περίπτωση του Ζοζέ Μπαρόζο

Ισχυρό πλήγμα για τη διαφάνεια των ευρωπαϊκών θεσμών θεωρείται και το σκάνδαλο με τον Ζοζέ Εμανουέλ Μπαρόζο, ο οποίος μετά το τέλος της θητείας του από την προεδρία της Κομισιόν ανέλαβε τη θέση τού μη εκτελεστικού προέδρου και συμβούλου της Goldman Sachs. Επίσης η Κόνι Χέντεγκαρντ, αρμόδια επίτροπος για την αλλαγή του κλίματος, έγινε επικεφαλής τμήματος της Volkswagen, που έχει εμπλακεί στο Dieselgate.

«Οι διαστάσεις που λαμβάνει στις Βρυξέλλες η επιρροή των οικονομικών συμφερόντων και των λόμπι στους κόλπους της ευρωπαϊκής επιτροπής και του Ευρωκοινοβουλίου είναι ανησυχητικές. Η παρουσία και ο ρόλος τους στη χάραξη της ευρωπαϊκής πολιτικής αποτελούν σήμερα έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες στο έλλειμμα δημοκρατίας και διαφάνειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που σε καιρούς κρίσης, όπως αυτή που διανύουμε, γίνεται ιδιαίτερα αισθητή», δηλώνει o Nτανιέλ Φρέιντ, ένας από τους συγγραφείς της έρευνας.

Όπως σημειώνεται στο δημοσίευμα, την ώρα που οι ευρωπαϊκοί θεσμοί υπόσχονται τη διαφάνεια και δείχνουν αδιάλλακτη στάση με τις «απείθαρχες» ευρωπαϊκές χώρες για την καταπολέμηση της διαφθοράς, η ευρωπαϊκή νομοθεσία εξαρτάται από χιλιάδες λομπίστες. Υπολογίζεται ότι περισσότεροι από 18.000 λομπίστες κινούνται σήμερα στους διαδρόμους του Ευρωκοινοβουλίου και της Κομισιόν, επηρεάζοντας αποφάσεις χωρίς να υπόκεινται σε κανέναν έλεγχο πέρα από αυτόν των χρηματοδοτών τους.

Κύριος στόχος τους είναι η ενίσχυση της νεοφιλελεύθερης οικονομίας, μέσω των στρατηγικών της Ε.Ε. Λομπίστες έχουν καταφέρει να επηρεάσουν ένα ευρύ φάσμα οργανισμών και εκπροσώπων όχι μόνο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και διεθνών οργανισμών όπως είναι ο ΟΟΣΑ, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, ο ΟΗΕ.

Ο Βρετανός συγγραφέας και δημοσιογράφος Τζορτζ Μονμπιότ, πολύ γνωστός και για
την ακτιβιστική του δράση, αναφέρει: «Η πιο σημαντική σύγκρουση του 21ου αιώνα θα εί-
ναι η μάχη μεταξύ των πολυεθνικών και της δημοκρατίας. Όσο περισσότερο οι εταιρείες σφίγγουν τον κλοιό στις εθνικές κυβερνήσεις και τους διεθνείς οργανισµούς, οι απλοί άνθρωποι θα ανακαλύπτουν πως εάν δεν είναι προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν τις μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις, τα υπολείμματα των δημοκρατικών τους δικαιωμάτων θα εξαφανιστούν»
.
---
*